Ubezpieczyciel mi odmówił, dlaczego?

Wielu kierowców wnosi skargi do Rzecznika Ubezpieczonych, że towarzystwo nie wypłaciło im „należnych odszkodowań”, które pozwolą na naprawę pojazdu i zadośćuczynienie. Czy jednak zawsze mają rację? Kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty pieniędzy i często z tej możliwości korzysta?

Skargi najczęściej dotyczą ubezpieczenia OC, choć równie często spotyka się te, związane z ubezpieczeniem AC. Albo wypłacone pieniądze opiewają na zbyt małe kwoty, albo nie ma ich wcale. Dlaczego? Najczęściej się po prostu nie należą i mówi o tym wyraźnie zapis w OWU. Tylko, że ogólne warunki ubezpieczenia mało kto czyta przed podpisaniem umowy ubezpieczeniowej. Zwykle sięgamy po nie właśnie wtedy, kiedy spotykamy się z odmową.

Zdarza się również, że kierowcy nie spełniają określonych w umowie warunków. Najczęściej prowadzą pod wpływem alkoholu lub nie posiadają przy sobie ważnych dokumentów, tj. badań technicznych samochodu czy też prawa jazdy. Ubezpieczyciele, w zgodzie z polskim prawem drogowym, nie mogą wypłacić odszkodowania kierowcy, który nie posiada odpowiednich uprawnień.

Są jednak sytuacje dyskusyjne. Mowa tutaj na przykład o zgubieniu kluczyków od samochodu. Jeśli w tym czasie dojdzie do kradzieży pojazdu lub mienia, które się w nim znajduje, raczej nie otrzymamy odszkodowania z tytułu ubezpieczenia AC. Tym samym, jeśli zauważymy brak kluczyków, należy ten fakt zgłosić ubezpieczycielowi (przy podpisywaniu polisy jesteśmy zobowiązani wskazać liczbę kompletów).

Rady dla kierowców? Czytajcie to, co znajduje się w OWU (ogólnych warunkach ubezpieczenia), w razie wątpliwości dopytujcie agentów czy też konsultantów – od tego są, aby udzielać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. Tylko to pozwoli na uniknięcie ewentualnych niespodzianek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *